torsdag 2. september 2010

Meningen med livet?

Idag fikk jeg en fin setning fra hjelperen til en klient:

" Å ikke finne meningen med livet er som å lese hvert eneste ord i en hel bok uten å forstå innholdet"

Den ga litt stoff til ettertanke.
Men hva er egentlig meningen med livet? Er det noe man skal ha med seg når man blir født? Eller er det noe man må finne ut i løpet av livet?
Slik jeg forsto det på hjelperen, er meningen med livet noe som er meget personlig, det er altså en personlig mening med livet man skal finne. Det spiller ingen rolle om et menneske finner en mening i livet ved å sitte i hagen og rote i jorden, eller om han velger å bli prest. Føler man en mening med det man gjør vil opplevelsen av det man gjør også gi deg en læring - uansett hva det er. Men føler man ikke noen mening i det man gjør vil ikke opplevelsene som følger handlingen gi deg noen læring - iallefall ikke før du ser sammenhengen/meningen med det.

For å finne meningen med det man gjør må man involvere seg følelsesmessig i handlingen. Altså du må spørre deg selv om hvorfor du gjør det du gjør, og det kan være i mange ledd i dine tanker som skaper en handling. Den enkleste og korteste veien til å føle mening er jo å gjøre som man har lyst til. Den mer kompliserte er at du gjør en handling, som du kanskje ikke syns er gøy, men fordi det skaper en helhet i ditt liv, som igjen avkaster noe du ønsker, eller har ønsket.

Akkurat ordene "har ønsket" skaper et clue i tilfelle du føler livet har mistet sin mening, da er nemlig meningen med livet ditt "gått ut på dato", og det er på tide å hente seg selv inn igjen og finne ut hvordan man ønsker livet skal gå videre i fremtiden.

Å ha en mening med livet er å jobbe seg mot, og med, en indre tilfredshet, det er ikke et håndfast bevis som er rundt deg, det er en følelse.

Jeg syns dette temaet er utrolig vanskelig å forstå for logikken, men personlig føler jeg selv en ganske sterk mening med mitt eget liv, så jeg skjønner hva hjelperen mener likevel. Temaet er så uhåndgripelig, men likevel så til stede i våre liv, og ikke minst viktig for oss.

Når en opplevelse kommer inn i vårt liv kan vi spørre: "Hva ga denne opplevelsen meg? hva lærte jeg? Hvordan kan jeg på best mulig måte bruke denne opplevelsen for meg selv og de som er rundt meg?"

Inni der et sted tror jeg meningen med livet ligger.....

2 kommentarer:

  1. Meningen med livet tror jeg er å oppleve, lære og erfare, men jeg har jo nå også funnet det lille ekstra som jeg tror er min "hovedoppgave" i livet. Det fant jeg med god hjelp fra mine åndelige veiledere. Det er sterkt og godt å erfare!! Jeg har nå lagt deg på min favorittliste på http://thebrainmine.blogspot.com

    SvarSlett
  2. Kunne jeg brukt denne teksten på siden vår Leve Livet?
    http://www.levelivet.org/ med ditt navn så klart

    SvarSlett